Skip to content

Αποτελεσματική μάθηση, βαθμοί που εκπλήσσουν!

Τροποιήθηκε:

Ο Carl Rogers, ένας από τους «πατέρες» της σύγχρονης ψυχοθεραπείας, προτείνοντας ένα εκπαιδευτικό μοντέλο με επίκεντρο τις ανάγκες του μαθητή, υποστήριξε πως «ένας άνθρωπος μαθαίνει κατά κύριο λόγο μόνο τα πράγματα εκείνα που αντιλαμβάνεται πως σχετίζονται με τη διατήρηση και τη βελτίωση της δομής του εαυτού του.»

Αυτό, όμως, στο σύγχρονο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, ακόμα δε φαίνεται να έχει εμπεδωθεί στο βαθμό που θα έπρεπε.

Το αποτέλεσμα αποκαρδιωτικό: Ματαιωμένοι εκπαιδευτικοί που αναρωτιούνται τι δεν κάνουν καλά, παρά τις προσπάθειες που καταβάλουν. Κουρασμένοι μαθητές από την εξαντλητική μελέτη για την αποστήθιση της ύλης, που όσο προχωρούν οι  βαθμίδες της εκπαίδευσης, τόσο αυξάνεται. Γονείς που δεν γνωρίζουν πώς ακριβώς να βοηθήσουν τα παιδιά τους να επιτύχουν τους στόχους τους.

“Learning Styles” ή «Μάθε πώς να μαθαίνεις»: Τι είναι ακριβώς;

Το ψυχομετρικό τεστ “Learning Styles” ή αλλιώς, «Μάθε πώς να μαθαίνεις», είναι ένας πρακτικός και αξιόπιστος τρόπος να βρούμε το δικό μας μαθησιακό τύπο. Έτσι, μέσα από την κατάλληλη τεχνική μελέτης θα δούμε επιτέλους βαθμούς που επιβραβεύουν και δεν ακυρώνουν την προσπάθειά μας.

Το “Learning Styles” βασίζεται στη διεθνή βιβλιογραφία και τις αποδεκτές θεωρίες αναφορικά με τη λειτουργία των δύο εγκεφαλικών ημισφαιρίων. Ο συγκεκριμένος τομέας έρευνας είναι εξαιρετικά πλούσιος και μας έχει εφοδιάσει με πολύ χρήσιμα συμπεράσματα τα τελευταία χρόνια, σχετικά με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το περιβάλλον μας.

Με τους μαθησιακούς τύπους που αναδεικνύει, μας προτρέπει να ανακαλύψουμε τον δικό μας ξεχωριστό τρόπο μάθησης και να αποδεχτούμε τις μαθησιακές μας ικανότητες. Στη συνέχεια, αφού τις φέρουμε στο προσκήνιο δυναμικά, καταφέρνουμε να… εκτοξεύσουμε τη σχολική μας επίδοση, σε συντομότερο χρονικό διάστημα.

Δυνατός μαθητής είναι ο απενοχοποιημένος μαθητής, αυτός που που μαθαίνει να ακολουθεί το δικό του μαθησιακό «χάρτη», απορρίπτοντας καταναγκασμούς που δεν του ταιριάζουν.

Έτσι, εκτός από τις επιδόσεις του, και η ψυχολογία του αναπτερώνεται, καθώς μαθαίνει να εμπιστεύεται τις δυνάμεις του, χωρίς δισταγμούς ή αμφιβολίες. Τι καλύτερο για την πρόοδο και την αυτοεκτίμησή του;

Ικανοποιημένος ο εκπαιδευτικός, ενημερωμένος ο γονέας

Ανάλογα με τα αποτελέσματα του τεστ «Μάθε πώς να μαθαίνεις», οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να έχουν μια ξεκάθαρη εικόνα για τον μαθησιακό τύπο των παιδιών και να προσαρμόσουν την πρακτική και τη διδακτική τους παρέμβαση, βλέποντας τώρα το παιδί να ανταποκρίνεται πιο άνετα, πιο χαρούμενα στη διαδικασία.

Την ανησυχία και τον προβληματισμό σχετικά με την πρόοδο του μαθητή διαδέχονται η ηρεμία,  η βαθιά κατανόηση της κατάστασης, η γνώση του τι πρέπει να γίνει στη συγκεκριμένη περίπτωση. Το παιδί από την πλευρά του χαλαρώνει, βγαίνει από την αμυντική του στάση, αναγνωρίζει πλέον ότι ο δικός του, ξεχωριστός τρόπος αντίληψης αναγνωρίζεται από το περιβάλλον του.

Μαθητές… τους ζυγούς λύσατε!

Ο μαθητής πλέον απελευθερώνεται από παρωχημένες μαθησιακές «συνταγές» που του επιβάλλονται έξωθεν. Επιπλέον, οργανώνει το διάβασμά αποτελεσματικά και κάνει λιγότερο χρόνο για να ολοκληρώσει τη μελέτη του. Η μνήμη του ανακαλεί με μεγαλύτερη ευκολία, δεν αφήνει πλέον κενά στην εισροή της πληροφορίας από μάθημα σε μάθημα.

Ο ελεύθερός χρόνος που του απομένει για δραστηριότητες της αρεσκείας του, τον γεμίζει με χαρά, ικανοποίηση και εσωτερική ισορροπία.

Εφόσον, δηλαδή, ο μαθητής ενσωματώσει τεχνικές μάθησης που συνάδουν με την εξέλιξη της προσωπικότητάς του, νιώθει ότι η γνώση που προσλαμβάνει είναι συναφής με τον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο ίδιος την πραγματικότητα γύρω του. Άρα, συμμετέχει πιο ενεργά σε αυτή.

Επομένως, αυτό που μένει να απαντηθεί από την πλευρά όλων μας, δεν είναι μόνο το «γιατί το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι αυτό που είναι». Μάλλον, θα πρέπει να αναρωτηθούμε το γιατί, ενώ έχουμε πλέον στα χέρια μας τα επιστημονικά εργαλεία που χρειαζόμαστε, δεν τα αξιοποιούμε, για την ευτυχία τη δική μας και των παιδιών μας.

Με εκτίμηση,

Γεωργία Κουτέρη

Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας

Περισσότερα άρθρα