Skip to content

7 επικίνδυνοι “μύθοι” στη σύνταξη του βιογραφικού μας!

Τροποιήθηκε:
γυναίκα κρατάει σημειώσεις για το βιογραφικό της με ανοιχτό υπολογιστή και κινητό

Το βιογραφικό μας, το εργαλείο μας!

Η εύρεση εργασίας για τους περισσότερους από εμάς είναι ένας κοπιώδης δρόμος προς τη ζωή των ονείρων μας. Και το βιογραφικό μας είναι το “κλειδί” που ανοίγει την πόρτα για την επόμενη θέση εργασίας μας.

Η αξιοπρέπειά μας, η διαβίωσή μας, η αίσθηση ότι είμαστε επιτυχημένοι και ότι αναγνωρίζουν την προσπάθειά μας είναι όλα απαραίτητα στοιχεία μιας ικανοποιητικής επαγγελματικής ζωής.

Όμως, χωρίς ένα προσεγμένο βιογραφικό, είναι σαν να προσπερνάμε τις ευκαιρίες που εμείς οι ίδιοι αξίζουμε- άθελά μας, πολλές φορές.

Για αυτό και χρειάζεται να είμαστε σωστά πληροφορημένοι για ορισμένα σημαντικά do’s  & don’ts, καθώς κυκλοφορούν από στόμα σε στόμα διάφοροι “μύθοι” που μπορεί να αποδειχθούν καταστροφικοί για την εργασιακή μας πορεία.

Ας τους αποδομήσουμε!

#1 “Θα στείλω μόνο το βιογραφικό μου, αφού δε μου ζητάνε κάτι άλλο…”

Όχι. Ο επαγγελματικός οργανισμός στον οποίο στοχεύουμε περιμένει να πάρουμε μια πρωτοβουλία παραπάνω και να δείξουμε πραγματικό ενδιαφέρον για τη θέση. Μαζί λοιπόν με το βιογραφικό μας, χρειάζεται να στέλνουμε και συνοδευτικό γράμμα (cover letter) που θα πλαισιώνει κατάλληλα την αίτησή μας για το συγκεκριμένο πόστο.

Για ακόμα μεγαλύτερη εξοικονόμηση χρόνου, δε χρειάζεται να φτιάξουμε ξεχωριστό αρχείο. Αντίθετα, μπορούμε να συγγράψουμε ένα περιεκτικό και σαφές email, σε επαγγελματικό, αλλά όχι ψυχρό τόνο. Σε αυτό, θα συστηνόμαστε προσωπικά στον υποψήφιο εργοδότη και θα τονίζουμε – διακριτικά και χωρίς έπαρση – το γιατί πιστεύουμε ότι είμαστε κατάλληλοι για το ρόλο αυτό.

Η extra προσπάθεια που θα κάνουμε για να δώσουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα του εαυτού μας δείχνει και στον αποδέκτη μας ότι αξίζει να μας γνωρίσει καλύτερα μέσω μιας συνέντευξης. Αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος μας!

#2 “Θα βάλω και τη σελίδα μου στο Facebook/Instagram, γιατί έτσι δείχνω πιο cool!”

Εάν η σελίδα μας στο Facebook/Instagram δεν είναι μια αμιγώς επαγγελματική σελίδα, καλό είναι να το αποφύγουμε. Η καθημερινότητά μας με τους φίλους μας ή με το νόστιμο πιάτο που φτιάξαμε προχθές δεν αφορά το χώρο της δουλειάς μας. Οπότε, πριν συμπεριλάβουμε στο βιογραφικό μας κάποια σελίδα από τα social media που έχουμε, προσέχουμε να την έχουμε τροφοδοτήσει με περιεχόμενο που να ενισχύει τους επαγγελματικούς μας στόχους.

Ναι στα social media, οχι στην υπερβολή και το μη επαγγελματικό περιεχόμενο!

Εναλλακτικά, μπορούμε να συμπεριλάβουμε στο βιογραφικό μας το λινκ με την επαγγελματική σελίδα που διατηρούμε στο Linked In και να προωθήσουμε αυτή στον υποψήφιο εργοδότη μας. Το περιεχόμενο που ποστάρουμε εκεί είναι αμιγώς επαγγελματικό και μπορεί να λειτουργήσει προς όφελός μας, όταν κάνουμε αίτηση για μια θέση εργασίας.

#3 “Τι πειράζει να αποκαλύψω τα ονόματα των πελατών του προηγούμενου εργοδότη μου; Ούτως ή άλλως είναι ανταγωνιστές!”

Πειράζει και μάλιστα πάρα πολύ! Η Google, για παράδειγμα, απορρίπτει εκ προοιμίου τα βιογραφικά των υποψηφίων που δε σέβονται την ιδιωτικότητα και τις εμπιστευτικές πληροφορίες που διαχειρίστηκαν στην προηγούμενη θέση εργασίας τους. Κι αυτό γιατί ο νέος οργανισμός στον οποίο απευθυνόμαστε θέλει να ξέρει ότι μπορεί να μας εμπιστευτεί.

Η εχεμύθεια και η αξιοπιστία είναι ένα από τα πιο σημαντικά skills που μπορούμε να έχουμε ως επαγγελματίες.

Το να “δώσουμε στεγνά” προσωπικά δεδομένα που αφορούν τις παρελθοντικές μας υπηρεσίες και καθήκοντα, όχι μόνο δε μας ανεβάζει στα μάτια του νέου εργοδότη μας, αλλά του δημιουργεί μια αρνητικότατη εντύπωση για το εργασιακό μας ήθος. Στον αιώνα της πληροφορίας και των προσωπικών δεδομένων, η εχεμύθεια είναι αξία ανεκτίμητη. Για αυτό άλλωστε και οι ρήτρες εμπιστευτικότητας πλέον είναι ένα πολύ σημαντικό έγγραφο που καλούνται να υπογράψουν οι εργαζόμενοι μαζί με τη σύμβαση εργασίας τους.

#4 “Ένα λιτό, χρονολογικό βιογραφικό είναι πάντα σιγουράκι!”

Όχι. Όπως και τίποτα άλλωστε δεν είναι πλέον “σιγουράκι” στην αγορά εργασίας. Η περιγραφή της εργασιακής μας εμπειρίας πρέπει να δείχνει με επιγραμματικό, αλλά ουσιώδη τρόπο τα καθήκοντα που έχουμε αναλάβει σε προηγούμενες θέσεις και μάλιστα, όσο πιο συγκεκριμένα γίνεται.

Για αυτό, είναι καλό να χρησιμοποιούμε bullets και ρήματα στις διατυπώσεις μας. Αντί να γράψουμε, π.χ. “Επιτυχής συμμετοχή στο Project Hercules, με αισθητή αύξηση του μέσου  όρου προσέλκυσης νέων πελατών σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο”, η εξής διατύπωση θα είναι πιο αποτελεσματική: “Project Hercules: Αυξήσαμε το μέσο όρο προσέλκυσης νέων πελατών κατά 4,5% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο.”

Ναι στη λιτότητα, όχι στην ελλιπή και πρόχειρη παρουσίαση των επιτευγμάτων μας.

Αξίζει να εστιάσουμε σε μετρήσιμα καθήκοντα, καθώς το συγκεκριμένο πάντοτε υπερτερεί του αφηρημένου. Επομένως, ναι, το βιογραφικό μας πρέπει να είναι λιτό και ευανάγνωστο. Πρέπει όμως να δίνει και στον εργοδότη μας τροφή για σκέψη, να μην είναι “ξερό” και να μην αφήνει πολλές απορίες ως προς το τι έχουμε καταφέρει.

#5 “Στην Ελλάδα βρίσκεται η θέση εργασίας, άρα ένα ελληνικό βιογραφικό αρκεί.”

Εάν ο οργανισμός της επιλογής μας έχει ποστάρει τη θέση εργασίας στα αγγλικά, το βιογραφικό μας και το cover letter/συνοδευτικό email χρειάζεται να είναι και αυτό στην ίδια γλώσσα, εκτός και αν αναφέρεται ρητά κάπου ότι η σύνταξη του βιογραφικού μπορεί να είναι και στα ελληνικά.

#6 “Δε χρειάζονται λέξεις-κλειδιά στο βιογραφικό μου, η ουσία μετράει.”

Αυτό είναι μια παρωχημένη αντίληψη, καθώς, πολλοί οργανισμοί καταχωρούν τα βιογραφικά που λαμβάνουν ηλεκτρονικά και “ανασύρουν” για μια προσεκτικότερη ματιά εκείνα που τους βγαίνουν πιο ψηλά. Για αυτό και εντοπίζουμε ποιες είναι οι κυριότερες λέξεις – κλειδιά  του τομέα απασχόλησής μας και φροντίζουμε τις αναφέρουμε διακριτικά μέσα στο κυρίως κείμενο μας και στους τίτλους των ενοτήτων. Ωστόσο, θα πρέπει να είμαστε μετρημένοι στη χρήση τους:

Ναι στα keywords, όχι στην υπερβολή, όμως, γιατί αυτό καθιστά το λόγο μας αφύσικο.

Δε χρειάζεται να υπερφορτώνουμε το βιογραφικό μας με λέξεις – κλειδιά, χάνοντας τη ροή του λόγου μας. Το αποτέλεσμα πρέπει να είναι φυσικό. Αν  ο τομέας εργασίας μας π.χ. είναι οι ιχθυοκαλλιέργειες, το keyword “ιχθυοκαλλιέργεια” καλό είναι να βρίσκεται 3-4 φορές διάσπαρτο συνολικά σε όλο μας το βιογραφικό.

#7 “Δε χρειάζεται να αναφερθώ προκαταβολικά στις λεπτομέρειες της συνέντευξης, θα μου το πουν αυτοί μετά.”

Ελπίζουμε να κάνεις πλάκα. Αυτό το στοιχείο είναι must για ένα σύγχρονο βιογραφικό. Το να δώσουμε συγκεκριμένες πληροφορίες που διευκολύνουν τον εργοδότη να μας βρει online για μια εξ αποστάσεως συνέντευξη (δυνατότητα Zoom, Skype, Google Meet,Viber κ.λπ.) δείχνει τρία πολύ βασικά πράγματα για εμάς: Πρώτον, ότι είμαστε ψυχολογικά έτοιμοι για τη συγκεκριμένη θέση. Δεύτερον, ότι μας ενδιαφέρουν μόνο σοβαρές προτάσεις. Τρίτον, ότι είμαστε υπεύθυνοι και δεν αφήνουμε τα πράγματα στην τύχη τους. Επομένως, ναι, ναι, ναι!

Οι μικρές λεπτομέρειες, συχνά, είναι που κάνουν τη διαφορά του ενός υποψηφίου από τον άλλο.

Τώρα, αν ο οργανισμός που απευθυνόμαστε έχει το δικό του περιβάλλον ψηφιακής επικοινωνίας, θα μας στείλει συνήθως έναν σύνδεσμο για να κάνουμε μια διαδικτυακή συνάντηση. Αυτό όμως δεν αναιρεί την πρωτοβουλία μας, ούτε την καθιστά περιττή. Αντίθετα, τονίζει την ετοιμότητα και τη σοβαρότητα με την οποία βλέπουμε το ρόλο μας.

Κάθε εποχή διαμορφώνει τις δικές της ανάγκες και νόρμες. Το βιογραφικό μας δεν είναι “ένα ακόμα χαρτί”, αλλά η γέφυρα που μας ενώνει με το αύριο. Aξίζει το χρόνο μας, την προσοχή και τη φροντίδα μας.

Καλή επιτυχία!

Με εκτίμηση,

Γεωργία Κουτέρη

Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας