Skip to content

Γιατί να αλλάξω καριέρα στη μέση ηλικία;

Τροποιήθηκε:

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εργασίας (ILO), αλλά και το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, όσον αφορά τα ελληνικά πράγματα, ο επαγγελματικός χάρτης πρόκειται να αλλάξει εγκάρσια από τις πολιτικές που ακολουθούνται για την αντιμετώπιση του κορονοϊού και μάλιστα, πάρα πολύ γρήγορα:

  • Εν μέσω του φετινού καλοκαιριού, η «περίοδος χάριτος» για ορισμένους εργαζόμενους θα λήξει, την ίδια στιγμή που το «αποκούμπι» της εποχικής εργασίας εκλείπει.
  • Αμφισβητούνται τα συνηθισμένα ωράρια, το ημερομίσθιο, αλλά και ο χρόνος παραμονής σε έναν επαγγελματικό κλάδο.
  • Οι μαζικές απολύσεις και η ελαστική εργασία είναι πλέον ο κανόνας και δεν μπορούν να παρέχουν καμιά εγγύηση για το εργασιακό μας μέλλον.
  • Νέες συνθήκες και εργαλεία εργασίας βγαίνουν στο προσκήνιο και άρα, χρειάζεται επανεκπαίδευση σε αυτές τις δεξιότητες.
  • Το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι αντίστοιχες υπηρεσίες επεκτείνονται ραγδαία, ακόμα και σε τομείς που δεν ήταν το κύριο κανάλι πώλησης.
  • Τα επαγγέλματα της υγείας και των κατ’ οίκον υπηρεσιών προς ευπαθείς κοινωνικές ομάδες είναι στην πρώτη γραμμή.
  • Οι αθλητικές και διατροφικές μας συνήθειες αλλάζουν και άρα, οι καταναλωτικές μας συνήθειες. Επομένως, και ο κανόνας της προσφοράς και της ζήτησης στους συναφείς κλάδους.
  • Η στροφή στη βιώσιμη και οικολογική ανάπτυξη θεωρείται απαραίτητη δέσμευση σε κάθε επιχειρηματικό μας βήμα, για να εξασφαλίσουμε τις επόμενες γενιές.
Οι οικονομικές και επαγγελματικές αλλαγές που βιώνουμε αυτήν την περίοδο χρειάζονται ενημέρωση και προσεκτικά βήματα από την πλευρά μας, για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε.
Η αλλαγή επαγγέλματος στη μέση ηλικία είναι κάτι που έρχεται όλο και πιο δυνατά στο προσκήνιο.

Πώς μπορεί να μας ωφελήσει το Τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού;

Σε αυτή τη φάση, είναι φυσιολογικό να νιώθουμε ανασφάλεια, καθώς, εκτός από τις οικονομικές και εργασιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε κατά τη διάρκεια της μετάβασης, έχουμε να αντιπαλέψουμε:

Το φοβικό, εσωτερικό μας μονόλογο που μας «σαμποτάρει».

Τη δύναμη της συνήθειας που, όσο και αν μας κουράζει, μας κάνει να νιώθουμε «ασφαλείς», ακόμα και αν αυτό δεν ισχύει στην πραγματικότητα.

Τη γνώμη του περιγύρου μας, ο οποίος, συνήθως, άμεσα ή έμμεσα, μας αποτρέπει από το να δοκιμάσουμε καινούρια πράγματα ή μας αντιμετωπίζει με εύλογο σκεπτικισμό.

Η τελική απόφαση όμως για τη ζωή που θα επιλέξουμε βαραίνει αποκλειστικά εμάς.

Και ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός Ενηλίκων προβάλλει ως ένα απαραίτητο εργαλείο, μέσα σε ένα εξαιρετικά ασαφές τοπίο, για να μας βοηθήσει για να επαναπροσδιορίσουμε τη ζωή μας εγκαίρως, προς μία απελευθερωτική για εμάς κατεύθυνση.

Και αυτό μπορεί να συμβεί με μία εργασιακή στροφή που θα ανταποκρίνεται στις νέες μας ανάγκες και θα αξιοποιεί εκ νέου τα χαρίσματα και τη συσσωρευμένη εμπειρία χρόνων, όποια πορεία και αν είχαμε διαλέξει μέχρι σήμερα.

Τι ακριβώς αξιολογεί το Τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού Ενηλίκων;

  • Το εύρος των αριθμητικών, γλωσσικών, μηχανικών και διαγραμματικών ικανοτήτων που διαθέτει ο/η συμβουλευόμενος/η. (Κλίμακα CAPS).
  • Τους τύπους προσωπικότητας στους οποίους ανήκει: Πρακτικός, Διερευνητικός, Καλλιτεχνικός, Κοινωνικός, Επιχειρηματικός, Συμβατικός (Κλίμακα RIASEC).
  • Το  βαθμό αυτοεκτίμησης που έχει μέσα στα περιβάλλοντα που ζει και κινείται (οικογένεια, επαγγελματικός χώρος, κοινωνικός περίγυρος).
  • Το πώς επηρεάζεται η λήψη αποφάσεων στη ζωή του/της (εξωτερικός ή εσωτερικός προσανατολισμός ελέγχου).

«Αξίζει να το δοκιμάσω;»

Κάθε εποχή συχνά σημαδεύεται από γεγονότα που δεν είναι πάντα στον έλεγχό μας να ορίσουμε. Μετά όμως το πρώτο «μούδιασμα», οφείλουμε – πρώτα από όλα στον εαυτό μας – να δούμε ποιες νέες οπτικές ανοίγονται μπροστά μας.

Η αλλαγή καριέρας στη μέση ηλικία, ουσιαστικά, μας φέρνει αντιμέτωπους με ένα υπαρξιακό ερώτημα ζωής.

Το αν αντιλαμβανόμαστε το πέρασμα του χρόνου με όρους φθοράς και απόσυρσης ή με όρους συνεχούς εξέλιξης και συμμετοχής στο οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι.

Και από τις απαντήσεις μας σε αυτό, διακυβεύονται πολλά.

Γεωργία Κουτέρη, Σύμβουλος Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας