Skip to content

Απέτυχα στις πανελλαδικές εξετάσεις; Υπάρχει λύση!

Τροποιήθηκε:

Κάθε χρονιά, η μέρα ανακοίνωσης των βάσεων εισαγωγής στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας σηματοδοτεί ανάμεικτα συναισθήματα στους τελειόφοιτους μαθητές. Οι προσδοκίες υψηλές, η κόπωση εμφανής, τα αποτελέσματα όχι πάντα αυτά που περιμέναμε.

Τα μόρια, κάποιες φορές, μας δείχνουν μια άβολη αλήθεια που, προς στιγμήν, μπορεί να μας «ρίξει» ψυχολογικά.

Λάθος Νο1: Αντιμετωπίζουμε την εισαγωγή μας σε ένα ανώτατο ίδρυμα σαν το απόλυτο κατώφλι.

Νομίζουμε ότι εκεί μετριέται η δυνατή μας νοημοσύνη, η μελλοντική μας επιτυχία, η εκτίμηση που μας έχουνε οι άλλοι, ότι εκεί μας περιμένει η ελεύθερη και ξέγνοιαστη «φοιτητική ζωή» που λαχταράμε να ζήσουμε. Και όταν αυτό δεν επιβεβαιώνεται, κυριαρχούν η απογοήτευση, ο θυμός, το άγχος, η αίσθηση αδιεξόδου και η θλίψη.

Λάθος Νο2: Στρέφουμε τα βέλη στον εαυτό μας

Ταυτίζουμε τη βαθμολογική μας αποτυχία, με την αποτυχία μας ως προσωπικότητες. Και τότε είναι που η πνευματική διαύγεια μας εγκαταλείπει: «Δεν είμαι αρκετός/ή για τη ζωή, για τη χαρά, για την επιτυχία. Απέτυχα», λέμε έμμεσα στον κουρασμένο μας εαυτό, αντί να τον αγκαλιάσουμε και να του πούμε «δεν πειράζει, φίλε. Αυτό ήταν μόνο μια στροφή του δρόμου, όχι όλο το ταξίδι…»

Λάθος Νο3: Παίρνουμε βιαστικές αποφάσεις.

Ξαναμπαίνουμε είτε στη διαδικασία των πανελληνίων, είτε τα παρατάμε εντελώς, χωρίς να έχουμε ξεκαθαρίσει μέσα μας:

  • Αν η σχολή στην οποία επιδιώκουμε να μπούμε συνάδει με τα πνευματικά και συναισθηματικά μας χαρίσματα.
  • Αν η προσπάθεια που καταβάλουμε είναι για τον εαυτό μας ή τον κοινωνικό μας περίγυρο.
  • Ποια κατεύθυνση ή γνωστικός τομέας «μιλάει» πραγματικά στην καρδιά μας.
  • Τι σημαίνει πραγματική επιτυχία για εμάς. 
  • Ποια γνωστικά και συναισθηματικά εφόδια ήδη διαθέτουμε ως προσωπικότητες, ώστε να τα αξιοποιήσουμε και να φτάσουμε ευκολότερα στο στόχο μας.

Πώς βοηθάει ο επαγγελματικός προσανατολισμός;

Τα σύγχρονα και εγκεκριμένα ψυχομετρικά εργαλεία επαγγελματικού προσανατολισμού που παρέχουμε ως Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας μπορούν να δώσουν μια σαφή εικόνα για την προσωπικότητα, τις ιδιαίτερες ικανότητες και δεξιότητες που φέρει κάθε μαθητής.

Έτσι, αυξάνεται το επίπεδο αυτοεκτίμησής του και μειώνεται αισθητά η απογοήτευση και το άγχος που μπορεί να βιώνει, λόγω των μη αναμενόμενων αποτελεσμάτων. 

Η εξατομικευμένη προσέγγιση μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά τους τελειόφοιτους μαθητές να στοχεύσουν με μεγαλύτερη άνεση την επόμενη χρονιά και να αξιοποιήσουν κατάλληλα μία ευρεία γκάμα εναλλακτικών επιλογών που ενδεχομένως να μην είχαν σκεφτεί νωρίτερα.

Το Τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού δεν αρκείται σε γενικές κατευθυντήριες γραμμές, αλλά προτείνει συγκεκριμένες ειδικότητες και σχολές του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, σε πλήρη αντιστοιχία με τα μοναδικά χαρακτηριστικά κάθε μαθητή και μαθήτριας. Πολύ γρήγορα, λοιπόν, αποκτάμε μια πλήρη εικόνα όλων των νέων κατευθύνσεων που ανοίγονται μπροστά μας.

Και αυτό που κάποτε έμοιαζε με «αποτυχία ζωής», μπορεί να γίνει το εφαλτήριο για μια ευτυχισμένη αλλαγή πορείας. 

Υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί δρόμοι για το όνειρο του καθενός μας.

Αποτυχία δεν είναι να πετύχουμε κάποια μόρια λιγότερα από αυτά που θα θέλαμε. Αποτυχία είναι να ταυτιστούμε με αυτό που πήγε στραβά, παραβλέποντας όλο μας τον εσωτερικό πλούτο. Ποτέ δεν είναι αργά να αναθεωρήσουμε τις επιλογές μας, να ξεκινήσουμε εκ νέου την προσπάθεια για το στόχο μας.

Με τα σωστά εργαλεία, αυτή τη φορά.

Ο πραγματικά επιτυχημένος άνθρωπος είναι αυτός που καταλαβαίνει ότι το ταξίδι της προσωπικής του ολοκλήρωσης συνεχίζεται σε κάθε σταθμό της ζωής του. Και ότι για καθετί που δε λειτούργησε, υπάρχουν άλλα τόσα που μπορούν να πάνε θαυμάσια.

Γεωργία Κουτέρη,
Σύμβουλος Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας